Już wiem

Artykuły

Jak efektywnie korzystać z programu "Już Wiem" w procesie rewalidacji?

Zakupy

Wybierzmy się z dzieckiem na zakupy do supermarketu. Będzie to dobra okazja do ćwiczenia różnych umiejętności. Jeżeli w praktyce nasza wycieczka wygląda tak, że dziecko biega pomiędzy półkami, zwala z półek przedmioty i rozrzuca je dookoła – zapewnijmy sobie pomoc innej osoby dorosłej, takiej, którą dziecko dobrze zna i lubi. Może to być drugi rodzic, starsze rodzeństwo, czy wujek lub ciocia.

W sklepie pozwólmy dziecku wkładać produkty do koszyka (przy kasie natomiast – wykładać na taśmę). Niech czuje, że robi coś ważnego. Pokażmy, jak korzystać z czytnika – wjakisposób przyłożyć artykuł, żeby wyświetliła się jego cena.

Będąc z dzieckiem na zakupach, koniecznie odwiedźmy stoisko z owocami. Będzie to doskonała okazja do przyswajania nowych nazw, określania koloru i wielkości owoców; rozróżniania ich na krajowe (owoce z sadu) i cytrusowe (owoce z ciepłych krajów).

Pamiętajmy, że nasze dziecko łatwiej zapamięta, jeżeli utworzymy pewien ciąg skojarzeń. Powinniśmy pozwolić mu dokładnie owoc obejrzeć, dotknąć, wyważyć w ręku, powąchać, spróbować jak smakuje (to ostatnie oczywiście w domu). Kiedy dziecko trzyma owoc, zapytajmy: "Co to jest? Czy wiesz, jak się ten owoc nazywa?" Jeśli odpowie prawidłowo, mówimy: "Super! Oczywiście, że tak!" Jeżeli nie zna nazwy, bądź jej nie pamięta, należy mu ją przypomnieć. Powtórzyć.

Następnie trzeba zwrócić uwagę dziecka na wielkość, kształt, fakturę skórki, kolor, zapach itd. Możemy np. zapytać: "Czy kiwi jest małe czy duże?" "Jaki kształt ma arbuz?" "Co jest mniejsze, kiwi czy arbuz?" itp.Powinniśmy kupić te owoce, o których najwięcej dziecku opowiadaliśmy i w domu, koniecznie po uprzednim umyciu, pozwolić by dziecko zjadło choć trochę w celu poznania smaku.

Gdy dziecko zje, należy spytać, jaki smak miał zjedzony owoc; czy był soczysty; słodki czy kwaśny. I czy w ogóle musmakował.

Teraz możemy zalogować się na stronie www.juzwiem.edu.pl, gdzie jest mnóstwo animacji o tematyce "owocowej".Na początek wejdźmy w zakładkę "Ćwiczenia językowe", odnajdźmy obrazki, na których znajdują sie pojedyncze owoce i poprośmy dziecko, aby nazywało je po kolei.Jeżeli nie wszystkie nazwy pamięta, włączamy aplikacje, żeby powtarzało słowa za narratorem.

Następnie w zakładce "Świat wokół mnie" znajdźmy animacje, przedstawiające sklep spożywczy (trzy obrazki). Dziecko ma za zadanie "kliknąć" w artykuł, którego nazwę wypowie narrator.Trochę poniżej znajduje się obrazek z poleceniem zaznaczenia wszystkich owoców. Poprośmy dziecko o wykonanie zadania.

W zakładce "Gry i zabawy" umieszczono wiele ćwiczeń z owocami w tle. Nasze dziecko może zbierać do wirtualnego koszyczka truskawki, maliny, jabłka; może nam pomóc w zrobieniu zakupów, pilnując, aby do sklepowego koszyka nie wpadła ani jedna śliwka.Świetnym i bardzo lubianym przez dzieci zadaniem jest wyszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.

Temat zakupów ściśle wiąże się z liczeniem. W zakładce "Matematyka" znajdują się ćwiczenia, przedstawiające drzewka owocowe, na których rosną jabłka, gruszki, śliwki. Zadaniem dziecka jest liczenie i porównywanie ilości owoców, znajdujących się na drzewach, a także na talerzykach; zbieranie owoców do koszyka, uzupełnianie ciągów logicznych.

Do trudniejszych zadań, które zostały tu zamieszczone należy liczenie pieniędzy (zabawa w sklep, w którym trzeba "zapłacić" za podświetlone artykuły, klikając w odpowiednie monety w taki sposób, aby suma ich nominałów dała oczekiwaną kwotę).

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png