Już wiem

Artykuły

Jak efektywnie korzystać z programu "Już Wiem" w procesie rewalidacji?

Ogród warzywny

Ideałem byłoby, gdyby nasze dziecko miało możliwość wyhodowania jakiegoś warzywa (lub chociaż szczypiorku czy natki pietruszki w doniczce) i mogło obserwować kiełkowanie, a następnie wzrost rośliny, pielęgnować ją, podlewać.

Jeżeli nie jest to możliwe, zorganizujmy muraz na jakiś czas wyjazd na działkę lub na wieś do rodziny. Niech zobaczy "na żywo", czym są i jak wyglądają grządki warzywne, co się na nich sieje i sadzi, jak należy dbać o rośliny, w jakim okresie zbiera się plony.

Pozwólmy mu trochę popracować w ogrodzie, pomóc w usuwaniu chwastów, podlewaniu. W okresie zbiorów natomiast zaangażujmy do zbierania ziemniaków czy wykopywania marchewki.

Ważne jest, żeby dziecko towarzyszyło nam podczas robienia przetworów. Powinno nie tylko przyswajać nazwy potraw, ale także wiedzieć, co i z jakich warzyw da się przyrządzić. I tak, robiąc kanapki z pomidorem, powinniśmy zapytać: "Do czego jeszcze dodaje się pomidory? Co można z nich zrobić?". Gotując zupę ogórkową, zapytajmy: "Co można przyrządzić z ogórków?"

Lubianym przez dzieci zajęciem, które z powodzeniem wykonamy w domu, jest robienie z jarzyn śmiesznych stworków. Im więcej różnych warzyw do tego użyjemy, tym ciekawszy będzie efekt końcowy. Zachęćmy przy tym nasze dziecko do następujących czynności: liczenia; segregowania warzyw pod względem wielkości (układania w rzędzie od najmniejszego do największego i odwrotnie); pod względem koloru; biorąc pod uwagę kształt (okrągłe, podłużne); ze względu na sposób spożywania (na surowo lub po ugotowaniu) itp.

Starsze dziecko (szczególnie dziewczynkę) można dodatkowo nauczyć przyrządzania jakiejś prostej sałatki lub surówki.

W celu usystematyzowania wiedzy dziecka w zakresie omawianego tematu, należy uruchomićstronę www.juzwiem.edu.pl, a następnie w zakładce „Ćwiczenia językowe” odnaleźć ilustracje warzyw. Włączamy pierwszą aplikację i polecamy dziecku wykonanie ćwiczeń (może samodzielnie nazywać przedstawione na obrazkach jarzyny albo powtarzać słowa za głosem z komputera).

W następnej kolejności może wykonać zadania ze straganami (kliknąć we wskazane przez narratora warzywo; w razie trudności z wymową powtórzyć jego nazwę).

Teraz wejdźmy w zakładkę „Gry i zabawy”. Odszukajmy obrazek, przedstawiający grządkę z ogórkami i włączmy. Oprócz polecenia podstawowego („zbierz wszystkie ogórki”) warto poprosić, aby dziecko policzyło każdą sztukę, odłożoną do koszyka. To samo dotyczy dwóch kolejnych animacji (pomidory i dynie). Przy okazji warto zwrócić uwagę dziecka na cechy charakterystyczne przedstawionych tu warzyw, czyli na ich kształt, wielkość i kolor.

Poniżej, w bieżącej zakładce, znajdują się dwa, na pierwszy rzut oka identyczne obrazki, przedstawiające koszyki pełne jarzyn. Wykonanie zawartego w nich polecenia ćwiczy spostrzegawczość oraz koncentrację uwagi, przy tym jest świetną, lubianą przez dzieci zabawą.

W zakładce „Świat wokół mnie” znajdują się ilustracje, na których umieszczono w jednej grupie jarzyny i owoce. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich warzyw i zaznaczenie ich kliknięciem. Dodatkowo poprośmy,aby wypowiedziało nazwę każdej jarzyny.

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png