Artykuły
W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwijaniu inteligencji i odporności emocjonalnej?
Rozpoznawanie własnych i cudzych emocji - inteligencja emocjonalna
Coraz częściej podkreśla się, że zarówno na to, jak postrzegają nas inni, jak i na to, jak radzimy sobie z codziennym funkcjonowaniem i niecodziennymi wyzwaniami, wpływają nie tylko posiadane przez nas kompetencje intelektualne, ale także szereg sprawności, określanych często jako inteligencja emocjonalna.
Jednym
z podstawowych składników inteligencji emocjonalnej jest umiejętność
rozpoznawania własnych emocji. Zdawanie sobie sprawy z tego, co w danej chwili
czujemy jest niezbędne, aby móc kontrolować własne zachowanie. Samoświadomość w
tym zakresie jest ponadto podstawą empatii – umiejętności rozpoznawania emocji
u innych, wczuwania się w stan ducha i sytuację drugiej osoby – kolejnego ważnego
składnika inteligencji emocjonalnej. Znaczenia empatii nie sposób przecenić.
Trudno bowiem wyobrazić sobie świat, w którym ludzie nie byliby w stanie
przyjmować, choćby na krótko, cudzej perspektywy. Empatia pomaga nawiązywać
oraz utrzymywać stosunki z innymi ludźmi. Jest podstawą zgodnego współżycia.
Niezbędnym
i całkowicie naturalnym sposobem wspierania przez rodziców dzieci w rozwijaniu
umiejętności rozpoznawania emocji swoich i innych ludzi jest jak najczęstsze
nazywanie własnych i cudzych stanów emocjonalnych: „Widzę, że bardzo się
cieszysz, z tego, że…”, „Jestem smutna, bo…”, „Dziewczynka na obrazku wygląda
na zawstydzoną…”, „Złości mnie to, że…” itp. Warto także zachęcać dzieci do
podejmowania prób określania tego, co czują oraz nazywania uczuć innych.
Dzieciom, które mają z tym szczególne problemy można zaproponować szereg zabaw
i ćwiczeń rozwijających te umiejętności. Jedną z propozycji jest wydrukowanie z
Internetu lub powycinanie z kolorowych czasopism zdjęć ludzi w różnych stanach
emocjonalnych, a następnie oglądanie ich wraz z dzieckiem i nazywanie uczuć,
odczuwanych przez oglądane postacie. W zależności od możliwości komunikacyjnych
dziecka i poziomu rozwoju umiejętności rozpoznawania emocji innych ludzi, może
ono podejmować próby samodzielnego ich nazywania, odpowiadać przecząco lub
twierdząco na pytania w stylu: „Czy ta dziewczynka jest smutna?” lub wskazywać
palcem na odpowiednią ilustrację w odpowiedzi na prośby w rodzaju: „Pokaż
proszę, który z chłopców się boi.” Innym z pomysłów jest przyklejenie na
ściankach dużej, pluszowej kostki do gry lub zwykłego, lekkiego sześciennego
pudełka prostych buziek, przedstawiających różne emocje, np.: uśmiechniętej,
smutnej, zdenerwowanej, zaskoczonej, zawstydzonej, znudzonej lub zdjęć twarzy
osób w poszczególnych stanach emocjonalnych. Zabawa polega na rzucaniu kostką,
robieniu przed lustrem podobnych do wylosowanych min, nazywaniu poszczególnych
emocji oraz zastanawianiu się, co może je wywołać. Inna z zabaw z tego rodzaju
wymaga przygotowania ilustracji lub zdjęć dzieci w różnych humorach oraz
wymyśleniu, co każde z nich mogłoby powiedzieć. Rodzic prezentuje dziecku
ilustracje i pomaga nazwać emocje towarzyszące dzieciom, a następnie pyta,
które z nich mogłoby powiedzieć, przykładowo: „Hurra! Bardzo się cieszę, bo
pojadę do zoo!”, „O nie, zgubiłam misia. Tak mi smutno…”, „Jestem zła, bo ktoś
zjadł moje ciastko!”. Zadaniem dziecka, jest wskazać na odpowiednią ilustrację
po każdej z wypowiedzianych przez rodzica kwestii. Można zachęcić je także do
podjęcia prób wymyślenia, co jeszcze mogłyby powiedzieć poszczególne z postaci.
Jeszcze jedną, bardzo prostą do przygotowania propozycją jest oglądanie wraz z
dzieckiem rodzinnych zdjęć z różnych okresów i rozpoznawanie (na podstawie mowy
ciała) emocji które towarzyszyły poszczególnym osobom.