Artykuły
W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwijaniu sprawności manualnej?
Zabawy substancjami sypkimi, nieustrukturyzowanymi i przekształcalnymi
Rozwijaniu
sprawności manualnej wspaniale sprzyjają także zabawy różnego rodzaju
substancjami sypkimi, nieustrukturyzowanymi i przekształcalnymi, takimi jak
woda, piasek, kasza, ryż, błoto, ciasto, masa solna, domowa plastelina,
ciastolina, sklepowa plastelina, masa papierowa itp. Warto zaproponować dziecku
zabawy polegające na przelewaniu wody z naczynia do naczynia. Dla wielu dzieci czynność ta
sama w sobie jest bardzo atrakcyjna, jeżeli jednak dziecko potrzebuje
zachęty,
można zaproponować mu, na przykład, przygotowanie kąpieli dla gumowej kaczuszki
lub sprawdzenie, ile kubków wody zmieści się w misce. Czynność przelewania
można także uatrakcyjnić zabarwiając wodę w poszczególnych naczyniach na różne
kolory za pomocą bibuły i zachęcając dziecko do sprawdzenia, jakie kolory
powstaną po połączeniu poszczególnych barw. Godnymi polecenia zabawami z wodą
są także przenoszenie wody z miski do miski za pomocą gąbki do naczyń oraz moczenie różnego rodzaju materiałów i
wyciskanie z nich wody (na przykład w formie zabawy w nietypowe podlewanie
kwiatów). Materiały sypkie, takie jak piasek, kasza i ryż można wykorzystać w
sposób podobny jak wodę – do przesypywania z naczynia do naczynia. Można także
wysypać je na tacę i zachęcić dziecko do rysowania w nich palcem lub
posypywania nimi wzorów „narysowanych” na kartce klejem w sztyfcie. Wspaniałym
treningiem motoryki rąk są także dobrze znane zabawy w piaskownicy, takie jak:
kopanie dołków w piasku,zakopywanie w
nim zabawek i ich odkopywanie, robienie babek i lepienie z wilgotnego piasku
różnego rodzaju figurek, które można dodatkowo ozdobić, wciskając w nie kamyki,
patyczki, muszelki itp. Gdy pogoda nie sprzyja zabawom na dworze a także wtedy
gdy dziecko „wyrosło” już z zabaw w piaskownicy, można zaproponować mu zabawę
ciastoliną, masą solną lub plasteliną domowej roboty. Ciastolinę bez trudu
można znaleźć w sklepach z zabawkami, a masę solną przygotować samemu, łącząc
ze sobą 200g mąki, 200g soli i 125g wody, a następnie wyrabiając do uzyskania
konsystencji jednolitego ciasta. Odrobinę trudniejsza w przygotowaniu jest
plastelina domowej roboty.
Aby ją otrzymać, należy wrzucić do garnka szklankę
mąki, szklankę ciepłej wody, łyżkę oleju i ćwierć szklanki soli, wymieszać
wszystkie składniki drewnianą łyżką a następnie gotować przez chwilkę na małym
ogniu aż ciasto zgęstnieje i zacznie odchodzić od ścianek garnka. Gdy nieco
przestygnie, należy uformować z niego kulę i wyrabiać aż do uzyskania
jednolitej konsystencji. Zarówno masę solną jak i domową plastelinę można
podzielić na części i każdą z nich zabarwić innym barwnikiem spożywczym,
odrobiną farby plakatowej lub takimi naturalnymi barwnikami jak kakao, kurkuma,
słodka papryka czy cynamon. Już samo wyrabianie mas plastycznych doskonale
wzmacnia mięśnie dłoni i palców. Przygotowane już masy małe dziecko może
ponadto: rozrywać na kawałki i ponownie je ze sobą łączyć, ściskać w dłoniach,
poklepywać, odciskać w nich własne dłonie i różne przedmioty, ciąć plastikowym
nożykiem, wciskać w nie różne drobne przedmioty takie jak piórka, muszelki,
makaron czy kamyczki a także wycinać z nich różne kształty za pomocą foremek do
ciasteczek, foremek do zabaw w piaskownicy czy foremek do zabaw ciastoliną.
Starsze dzieci warto zachęcić także do podejmowania prób lepienia z mas
plastycznych różnego rodzaju figurek np. owoców, grzybków, bałwanków czy
prostych zwierzątek. Jeżeli do lepienia użyta zostanie niezabarwiona masa
solna, ulepione wytwory będzie można później utwardzić, wkładając je do
piekarnika ustawionego na maksymalnie 75
oC na około 40 minut, a gdy
wystygną, zachęcić dziecko do pomalowania ich farbami.