Artykuły
W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwijaniu wybranych umiejętności matematycznych?
Orientacja w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
Do
umiejętności, które warto rozwijać, aby ułatwić dziecku naukę matematyki,
należą, między innymi, te związane z orientacją w schemacie własnego ciała i
przestrzeni.
W oczywisty sposób ułatwiają one codzienne funkcjonowanie. Ich związek z nauką
matematyki nie dla każdego jest jasny, warto zatem zauważyć, że dzieci, u
których są one nieukształtowane lub nieutrwalone, mają kłopoty, między innymi,
z pisaniem, w tym zapisywaniem cyfr i liczb. Mogą, na przykład, mylić szóstkę z
dziewiątką, zapisywać cyfry w postaci ich odbić lustrzanych, zmieniać kolejność
cyfr w liczbach wielocyfrowych czy dokonywać pomyłek w zapisie liczb w słupkach
i tabelkach. Mają także problemy z prawidłowym odwzorowywaniem kształtów
geometrycznych, właściwym rozplanowaniem elementów na rysunkach pomocniczych
oraz rozumieniem pojęć przestrzennych i geometrycznych.
Aby zapobiec
doświadczaniu przez dziecko opisanych wyżej trudności lub je złagodzić,warto stosować różnego rodzaju zabawy i
ćwiczenia ułatwiającekształtowanie
orientacji w schemacie własnego ciała oraz rozwijające rozumienie stosunków
przestrzennych. Najmłodsze dzieci i osoby o bardzo niskim poziomie rozwoju tych
umiejętności warto jak najczęściej zachęcać do oglądania, nazywania i
wskazywania poszczególnych części własnego ciała. Czynności te mogą, na
przykład, przybrać formę zabaw przez lustrem. Doskonale sprawdzają się także
różnego rodzaju piosenki i wierszyki z pokazywaniem (np. „Pokaż, Jasiu, gdzie
masz oko”, „Tu paluszek, tam paluszek”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty”, „Woogie
Boogie” itp.) Niektóre z nich pomagają ponadto rozwijać orientację w
przestrzeni, gdyż pojawiają się w nich takie określenia jak: „do góry”, „na
dół”, „do przodu”, „do tyłu”, „w prawo”, „w lewo”. Teksty wielu z nich odnaleźć
można w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę takie hasła jak: „zabawy z
pokazywaniem” lub „piosenki i wierszyki
z częściami ciała” . Znaleźć je także można w książce „Pokaż oko, pokaż nos.
102 wierszyki z gestami kształtujące orientację w schemacie ciała” autorstwa
Małgorzaty Barańskiej. Osobom, które chciałaby poznać lub przypomnieć sobie
znane z dzieciństwa melodie warto natomiast zaproponować „W co się bawić z
dziećmi. Piosenki i zabawy: ciało i przestrzeń” - drugą z trzech płyt,
dołączonych do publikacji „W co się bawić z dziećmi” autorstwa Marty
Bogdanowicz.
Poza wskazywaniem i
nazywaniem poszczególnych części własnego ciała należy także zachęcać dzieci do
czynienia tegona innych osobach, misiu
lub lalce oraz postaciach z ilustracji. Utrwalanie orientacji w schemacie
ludzkiego ciała ma miejsce także
wtedy, gdy rodzic rysuje postacie ludzkie, na
przykład członków rodziny dziecka, pod jego dyktando – to znaczy zgodnie z tym,
o co prosi dziecko. Czyniąc to powinien opisywać słownie powstający obrazek
(„Mama ma już głowę”, „Teraz tata ma głowę, tułów i jedna rękę”) oraz zadawać
dziecku pytania w stylu: „Co jest na głowie?”,” Czego jeszcze brakuje?”, „Co jeszcze
muszę narysować?”. Starsze dzieci warto zachęcać do rysowania ludzkich postaci
równocześnie z rodzicem i słownego komentowania powstających dzieł. Rysując
razem z dzieckiem rodzic, poprzez dawanie odpowiedniego przykładu, ma szansę
zadbać o to, aby powstające rysunki stopniowo stawały się coraz bardziej
rozbudowane, bogate w szczegóły. Dobrym pomysłem jest także powycinanie ze
starych czasopism zdjęć ludzi, odcięcie wybranych części ich ciał, przyklejenie
tak przygotowanych materiałów na kartkę papieru i poproszenie dziecka o
„odgadnięcie” czego brakuje poszczególnych postaciom oraz dorysowanie lub
doklejenie tego we właściwych miejscach.
Wspomaganie
rozwijania orientacji w przestrzeni, poza stosowaniem opisanych wcześniej
wierszyków i piosenek z pokazywaniem, może odbywać się także poprzez
organizowanie różnego rodzaju zabaw ruchowych, w których pojawiają się takie
określenia jak: nad, pod, na, w, za, obok, do góry, na dół, z przodu, z tyłu,
do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo itp. Aby nie miały one charakteru
dyrektywnego wydawania dziecku poleceń, warto nadać im jakąś ciekawą fabułę.
Można, na przykład, ułożyć poduszki jedna za drugą, posadzić na nich
przytulanki, zostawiając dwa wolne miejsca – dla dziecka i dla rodzica i zaproponować
zabawę w podróż pociągiem lub wycieczkę samochodową. Kierujący pojazdem rodzic
opisuje słownie oraz pokazuje, w jaki sposób zilustrować ruchem przebieg
podróży. Pociąg może jechać do przodu („wychylamy się do przodu”),skręcać w lewo lub w prawo („wyciągamy prawą/lewą
rękę”), jechać do tyłu („odchylamy się do tyłu”), wjechać do tunelu
(„opuszczamy głowę w dół”). Podróżni mogą także podziwiać krajobraz z prawej
lub z lewej strony („patrzymy w prawo/w lewo”). Zamiast siedzenia na
poduszkach, można także przemieszczać się na pośladkach po dywanie. Innym z
pomysłów jest zabawa w tresowanie pieska, rolę którego mogą na przemian
odgrywać dziecko i rodzic. Osoba tresująca pieska wydaje mu różnego rodzaju
polecenia, a ten stara się je jak najlepiej wykonać. Odgrywające rolę pieska
dziecko można poprosić, na przykład, o to, aby pobiegło do przodu, zrobiło
kilka kroków w tył, położyło się na kocyku, zeszło z kocyka, wrzuciło piłkę do
koszyczka lub położyło ją obok niego, podniosło „łapkę” do góry itp. Wspomagać
dziecko w rozwijaniu rozumienia oraz umiejętności stosowania pojęć, związanych
z jego miejscem w przestrzeni i położeniem przedmiotów wokół niego, można także
organizując zabawy w pokonywanie torów przeszkód. Dziecko może, na przykład,
przechodzić pod stolikiem, przeskakiwać przez poduszki, iść ostrożnie pomiędzy
plastikowymi kręglami, uważając, aby żadnego z nich nie przewrócić, przechodzić
nad zawieszonym nisko sznurkiem, podnosić, leżącą obok krzesła piłkę i starać
się ją wrzucić do koszyka. Ważne, aby rodzic lub samo dziecko opisywało
słownie, to, co w danej chwili robi. Starszym dzieciom warto ponadto
organizować sytuacje, kształtujące niełatwą umiejętność przyjmowania punktu
widzenia drugiej osoby oraz określania położenia przedmiotów w stosunku do jej
ciała, wytyczania kierunków od obranego przedmiotu oraz orientowania się na
kartce papieru. Można, na przykład, zachęcać dziecko do porównywania tego, co
ono widzi z tym, co „widzi” jego ulubiona przytulanka lub rodzic, ustawiający
się w różny sposób w stosunku do dziecka (na wprost, tyłem, obok itp.). Podczas
codziennych sytuacji, na przykład w trakcie spacerów, oraz różnego rodzaju
zabaw, takich jak budowanie z
klocków lub zabawy samochodzikami na dywanie,
warto używać sformułowań typu „od czerwonej ciężarówki w lewo”, „za wieżą z
klocków”, „naprzeciwko zielonego garażu” itp. Warto także bawić się wrysowanie dowolnych ilustracji pod dyktando –
raz rodzic rysuje to, o co prosi dziecko, raz dziecko wykonuje prośby rodzica.
Podczas tego typu zabaw należy opisywać słownie położenie rysowanych elementów
względem siebie („nad domkiem”, „pod drzewkiem” itp.) oraz ich lokalizację na
kartce papieru („u góry kartki”, „na dole kartki”, „na środku kartki” w
„prawym/lewym dolnym rogu kartki” itp.). Dzieciom, które nie lubią lub nie
radzą sobie z rysowaniem zaproponować można zabawę w układanie na kartce
papieru pejzażu według słownej instrukcji rodzica z przygotowanych wcześniej
gotowych elementów (słońce, chmury, dom, płot, drzewo, kwiaty, zwierzęta itp.),
które można powycinać z kolorowych czasopism lub samodzielnie narysować i
powycinać. Dziecko może także ułożyć dostarczone mu elementy według własnego
pomysłu. Ważne aby czyniąc to, inspirowane pytaniami dorosłego, opowiadało o
tym co i w jaki sposób układa lub opisało słownie stworzony przez siebie pejzaż
po jego ułożeniu.