Artykuły
W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwijaniu wybranych umiejętności matematycznych?
Umiejętność dostrzegania regularności i korzystania z nich.
Dla nauki
matematyki, ale także dla sprawnego funkcjonowania w codziennym życiu ważna
jest także umiejętność dostrzegania regularności i korzystania z nich. Pozwala
ona, między innymi, na lepsze rozumienie otoczenia, sensowniejsze organizowanie
swoich czynności oraz na przewidywanie tego, co nastąpi w powtarzających się
sytuacjach. Ułatwia także porozumiewanie się z innymi w niewerbalny i werbalny
sposób, w tym także posługiwanie się gramatyką, nie tylko ojczystego języka.
Dzięki niej możliwe jest ponadto respektowanie prawidłowości dotyczących
liczenia, pojęcie sensu mierzenia długości, pojemności i ciężaru. Warto zatem
wspomagać dzieci w jej rozwijaniu. Codzienność stwarza ku temu mnóstwo okazji.
Na przykład po powrocie z jesiennego spaceru możemy zachęcić dziecko do
układania zebranych podczas niego „skarbów przyrody” w szeregi o powtarzającym
się rytmie, np.
żołądź, kasztan, żołądź…
lub takim:
żołądź, kasztan, szyszka,
żołądź…
Wiosną żołędzie i kasztany zastąpić mogą przydrożne kwiaty, a
latem, po powrocie znad wody, lub jeszcze na plaży, dziecko może w ten sposób
układać różnokształtne muszelki. Praktycznie przez cały rok można wykorzystywać
do tego celu różnobarwne nakrętki od napojów, klocki, owoce, kredki i wiele
innych przedmiotów. Ćwiczenia w wychwytywaniu powtarzających się sekwencji i
kontynuowaniu ich prowadzić można także bez użycia jakichkolwiek rekwizytów –
rytm może być bowiem wyklaskiwany, wytupywany, wystukiwany, wyśpiewany lub
pokazywany całym ciałem (np.
podskok,
przysiad, podskok… / skłon w przód, wyprost, skłon w przód…. / podniesienie rąk
do góry, opuszczenie na ramiona, wyciągnięcie w bok…
itp.) Prowadząc tego typu zabawy,pamiętać trzeba o stopniowaniu trudności.
Zaczynać należy od rytmu złożonego z następujących po sobie takich samych
elementów (np.
kółko, kółko, kółko…/ klaśnięcie, klaśnięcie, klaśnięcie…).
Jeżeli kontynuowanie go nie sprawia dziecku trudności, wówczas można rozpocząć
układnie szlaczków lub wystukiwanie rytmów złożonych z dwóch elementów (
kółko, trójkąt kółko…/ klaśnięcie, uderzenie dłońmi w stół,
klaśnięcie…
) Jeżeli i to przychodzi dziecku z łatwością, można dołożyć
jeszcze jeden, a później także kolejne elementy. Trzeba pamiętać także o tym,
żeby prosić dziecko o dokończenie rytmu dopiero wówczas gdy ułożymy, wystukamy
lub wyśpiewamy co najmniej trzy sekwencje - trzy zbitki powtarzających się
elementów. Jest to konieczne do tego, aby dziecko mogło dostrzec to, co się
powtarza. Im młodsze dziecko i im mniejsze są jego możliwości poznawcze, tym
więcej powinniśmy ułożyć powtórzeń. Warto wiedzieć również o tym, że w
przypadku szlaczków dobrze jest zaproponować dziecku układanie ich na pasku
jednolitego sztywnego papieru. Jest to szczególnie ważne w przypadku
najmłodszych dzieci oraz dzieci mających duże trudności ze świadomym
koncentrowaniem uwagi. Układanie na pasku ułatwia skupienie się na tym, co
ważne – wzrok nie ucieka poza wyznaczone ramy.
We
wspomaganiu rozwoju umiejętności wychwytywania regularności i korzystania z
nich przydatne mogą być także wyliczanki. Recytując je, akcentuje się wyrazy
lub sylaby i wskazuje na poszczególne osoby. Korzystanie z nich wymaga
dostrzeżenia rytmu wypowiadanych słów a następnie skoordynowania go z ruchem
ciała. Do rozwijania umiejętności dostrzegania regularności wykorzystywać można
takżekrótkie opowiadania i wiersze z
powtarzającym się motywem, na przykład „Rzepkę” Juliana Tuwima. Dla tych
dzieci, dla których utwór ten jest za długi i za trudny, rodzic sam może skomponować
króciutkie opowiadanie, na przykład podobne do tego:
Ola i Ania spacerowały lasem. Nagle zobaczyły dobrą wróżkę, która
obiecała, że spełni ich jedno życzenie.
Poprosiły, aby przeniosła ich do Krainy
Słodyczy. Idą, idą aż tu nagle zobaczyły ogromne ciasteczko. Spróbowały. „Jak
smakuje?” – spytała dobra wróżka? „Jest pyszne!” – odpowiedziały dzieci i
poszły dalej. Idą, idą, aż tu nagłe zobaczyły ogromną czekoladę. Spróbowały. „Jak
smakuje?” – spytała wróżka. „Jest pyszna!” – odpowiedziały dzieci i poszły
dalej. Idą, idą, aż tu nagle zobaczyły ogromnego cukierka. Spróbowały. „Jak
smakuje?” – zapytała wróżka. „Jest pyszny!” – odpowiedziały dzieci i poszły
dalej…
itd.Podczas opowiadana tego typu historyjek rodzic powinien w
odpowiednich momentach zawieszać głos, aby umożliwić dziecku dopowiedzenie
potrzebnej kwestii. Jeżeli dziecko w dalszym ciągu milczy, dorosły może pomóc
mu we włączeniu się w opowiadanie poprzez postawienie odpowiedniego pytania,
np. „Co odpowiedziały dzieci?”, „I co potem zrobiły?”. Rodzic może także
pokusić się o przygotowanie obrazków, przedstawiających pojawiające się w
opowiadaniu elementy (w tym przypadku: ciastko, czekolada, cukierek i inne
słodycze) i zachęcić dziecko do układania ich na wąskim pasku ciemnego papieru
jeden za drugim w trakcie opowiadania. Gdy dobiegnie ono końca, warto
podkreślić rytm i następstwo ustalonych wydarzeń, wskazując kolejne obrazki i
mówiąc:
Najpierw dzieci jadły ciastko,
potem jadły czekoladę, potem jadły cukierka, potem…
Podobnie jak podczas
opowiadania, należy w pewnym momencie zawiesić głos, umożliwiając dziecku
dokończenie takiego rytmicznego podsumowania.