Już wiem

Artykuły

W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwijaniu wybranych umiejętności matematycznych?

Umiejętność wyznaczania konsekwentnych serii

Inną z ważnych umiejętności, rozwój której warto stymulować jest umiejętność wyznaczania konsekwentnych serii. Wspomaganie dzieci w jej rozwijaniu ułatwi im nabycie sprawności w przewidywaniu tego, co ma być następne, a także zrozumienie jednego w ważnych aspektów liczb naturalnych – aspektu porządkowego, czyli tego, w którym zwracamy uwagę który z kolei element zbioru jest w danej chwili rozpatrywany, ujmując go jednocześnie jako większy od poprzedzających go i mniejszy od następujących po nim.

W kształtowaniu umiejętności wyznaczania konsekwentnych serii według zasady narastania cechy przydatne są takie zabawki jak: kolorowe pojemniki dobrane tak, aby można było wkładać jedne w drugie od największego do najmniejszego, barwne kółka z dziurkami do nakładania na patyk, tworzące harmonijnie zwężającą się ku górze wieżę czy malowane baby do wkładania jedna w drugą.Zabawa nimi dostarcza dziecku cennych doświadczeń, jednak chcąc wspomagać je w rozwijaniu omawianej kompetencji, nie należypoprzestawać na zapewnieniu tego rodzaju zabawek. Warto także wykorzystywać codzienne sytuacje, do tego, aby dziecko dostrzegło, że ma do czynienia z serią przedmiotów, a potem spróbowało zastanowić się nad miejscem każdego z nich w serii, a także organizować w tym celu specjalne zabawy i ćwiczenia.

Codzienność obfituje w sytuacje, podczas których zachęcić można dziecko do układana przedmiotów w serie według przyjętego kryterium. Na przykład podczas porządkowania w kuchennych szafkach, po wyjęciu z nich wszystkich garnków, rodzic może poprosić dziecko o ułożenie ich od najmniejszego do największego. Podobnie podczas porządkowania talerzy – na największym można położyć mniejszy od niego, na nim jeszcze mniejszy i tak dalej aż do najmniejszego. Gdy dziecko skończy układać, warto zapytać, który talerz/garnek jest najmniejszy, który największy, a także wybrać jeden, wskazać na niego i poprosić: „Pokaż mi wszystkie większe od tego” a następnie „A teraz pokaż talerze, które są od niego mniejsze.” Wyznaczać konsekwentne serie można także przy okazji przygotowywania posiłków. Przykładowo: dziecko może ułożyć od najkrótszej do najdłuższej marchewki zanim sporządzony zostanie z nich sok albo od najmniejszego do największego ziemniaka przed starciem ich na placki. W przypadku starszych dzieci można pokusić się o przygotowanie kartoników z cyframi i oznaczyć nimi ułożone w serie warzywa (położyć je obok nich), przeliczyć („pierwsza, druga, trzecia…”), a następnie kierować do dziecka prośby w stylu: „Poproszę drugą marchewkę”, „Podawaj mi, proszę, kolejno marchewki, te dłuższe od trzeciej” itp.

Jednym z prostszych do przygotowania ćwiczeń, rozwijających umiejętność wyznaczana konsekwentnych serii, jest układanie schodków z kolorowych pasków papieru różnej długości. Aby były trwalsze i aby dziecku łatwiej było nimi manipulować warto podkleić je sztywną tekturką. Należy dać dziecku dostatecznie dużo czasu na oglądanie i manipulowanie. Jeżeli nie radzi sobie z wykonaniem zadania, można pomóc, kierując do niego słowa w stylu: „Najmniejszy niebieski. Podaj go, proszę. Potem zielony, bo większy. Połóż. Potem czerwony, bo jeszcze większy…”. Trzeba pamiętać o tym, że im młodsze dziecko, tym mniej powinno być elementów do układania i tym wyraźniej powinny one różnić się długością. Młodsze dzieci możemy zachęcić do pokazania jak paluszek lub piłka – tekturowe kółeczko - skacze po schodkach i mówienia przy tym: „wyżej, wyżej, wyżej, najwyżej / niżej, niżej, niżej, najniżej”. Starszym dzieciom możemy dodatkowo zaproponować policzenie ułożonych paseczków („Ten jest pierwszy, ten drugi, ten trzeci…). Możemy im także zadawać pytania w stylu: „Który jest piąty?”, „Które są mniejsze/większe od niego?” itp. Schodki można także zbudować ze zwykłych drewnianych klocków i bawić się nimi, zwłaszcza z najmłodszymi dziećmi, w wędrówkę lalki/misia/pajacyka po schodkach. Zabawka, co pewien czas może robić sobie przystanki na odpoczynek i zastanawiać się, na których schodkach już była, a które jeszcze musi pokonać. Innymi z ćwiczeń, kształcącymi umiejętność wyznaczania konsekwentnych serii według zasady narastania cechy jest układanie skrawków papieru w różnych odcieniach tego samego koloru od najjaśniejszego do najciemniejszego, układanie nitki, kawałka włóczki, kawałka wełny i fragmentu sznurka od najcieńszego do najgrubszego, a także ustalanie. kto w rodzinie jest od kogo starszy i układanie zdjęć/rysunków członków rodziny w kolejności od najmłodszego do najstarszego.

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png