Już wiem

Artykuły

W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwoju podczas spacerów i pobytu na świeżym powietrzu?

Zabawy rozwijające spostrzegawczość

a)Znajdź to, o co proszę

Zabawa, która doskonale urozmaici pobyt w parku lub ogrodzie. Rodzic wymienia jakiś obiekt, a zadaniem dziecka jest go jak najszybciej odnaleźć. Później następuje zamiana ról. Jeżeli dzieci jest dwoje lub więcej, można nadać jej formę konkursu – Kto pierwszy znajdzie…? W zależności od wieku i możliwości poznawczych dziecka możemy zachęcić je do szukania:

- konkretnych obiektów, np.: szyszka, kamień, piórko, biedronka, stokrotka ;

- obiektów, spełniających określony warunek, np.: coś zielonego, coś podłużnego, coś pachnącego, jakiś owad, jakaś roślina ;

- obiektów spełniających jednocześnie dwa lub więcej warunków, np.: coś małego i zielonego, coś pachnącego i różowego, coś co spadło z drzewa i jest brązowe .

Poza spostrzegawczością zabawa ta doskonali także znajomość kolorów, kształtów, pojęć związanych z wielkością. Rozwija ponadto ważną umiejętność klasyfikowania i definiowania.

b)Znajdź jak najwięcej

Ta zabawa sprawdzi się zarówno podczas pobytu w parku i w ogrodzie jak i w drodzedo sklepu, przedszkola lub szkoły. Zadaniem dziecka jest wypatrzeć jak najwięcej określonych obiektów, na przykład, czerwonych samochodów, wózków dziecięcych, dmuchawców, ślimaków itp. Jeżeli zależy nam na tym, aby oprócz spostrzegawczości ćwiczyło się ono także w liczeniu, możemy na wstępie umówić się w ten sposób, że za każdy wypatrzony obiekt otrzyma od nas jakiś drobny przedmiot, na przykład guzik lub ziarno fasoli, który schowa do kieszeni. Dzięki temu, po skończonej zabawie, podczas odpoczynku na ławce lub już w domu, będzie je mogło przeliczyć i w ten sposób dowiedzieć się, ile obiektów udało mu się wypatrzeć.

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png