Artykuły
W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwoju podczas spacerów i pobytu na świeżym powietrzu?
Zabawy rozwijające orientację w przestrzeni
a)Poszukiwacze skarbów
W tej zabawie zadaniem dziecka jest, odnaleźć, ukryty przez rodzica „skarb”, korzystając z dawanych mu słownych instrukcji, jak do niego dojść. Rolę skarbu pełnić może cokolwiek – na przykład szyszka, piórko, piłka lub foremka do zabaw w piaskownicy. Można go dziecku pokazać jeszcze przed rozpoczęciem zabawy, tak, aby dokładnie zdawało sobie sprawę z tego, czego ma szukać. „Skarbem” może być także jakaś drobna niespodzianka, na przykład batonik lub nowy numer lubianego przez dziecko czasopisma. Oto przykłady instrukcji, jakie można dawać dziecku:
-
idź prosto
- zawróć
- zrób trzy kroki do
przodu
- stop
- zatrzymaj się obok
fontanny
- skręć w prawo/w lewo
- za ławką/przed ławką
skręć w prawo/w lewo
- spójrz do góry/ na dół
- wejdź na drabinkę
- wejdź do piaskownicy
-
zajrzyj pod ławkę
itp.
Zabawa ta, poza rozwijaniem orientacji w przestrzeni, jest także doskonałym treningiem koncentracji uwagi. Jej walory kształcące zostaną spotęgowane wówczas gdy zachęcimy dziecko, by i ono ukryło przed nami „skarb” a następnie postarało się nas do niego zaprowadzić.
b)Tor przeszkód
Najłatwiej zorganizować go w ogrodzie, ale przy odrobinie kreatywności i dobrych chęci można go także zbudować w parku lub w lesie. Oto pomysły na to, jak mogą wyglądać poszczególne z jego odcinków:
- ścieżka powstała
poprzez równoległe w stosunku do siebie ułożenie dwóch kawałków sznurka lub
skakanek. Dziecko może po
niej, na przykład: zwyczajnie iść prosto, skakać na
jednej nodze, iść z wysokim podnoszeniem kolan, iść z uderzaniem stopami o
pośladki. Na trasie ścieżki, w odpowiednich odstępach, postawić można także
kilka dość lekkich przedmiotów, na przykład pustych plastikowych butelek.
Zadaniem dziecka będzie wówczas ostrożne pokonanie ścieżki, tak, aby nie
przewrócić żadnej z nich;
-
kawałek sznurka położonego na ziemi lub trawie (prosto lub na kształt
węża). Dziecko może iść po nim noga za
nogą z ramionami rozłożonym na boki. Może także pokonać ten odcinek drogi,
skacząc obunóż z jednej strony sznurka na drugą;
- kawałek sznurka rozwieszony pomiędzy dwoma drzewami. Dziecko, schyla się i przechodzi pod sznurkiem, tak, aby go nie dotknąć. Można postawić przed nim także inne zadanie – ostrożnego przejścia nad sznurkiem;
- ustawiony na trasie toru przeszkód stolik ogrodowy, na tyle wysoki, żeby dziecko mogło pod nim przejść na czworakach;
- kilka podłużnych patyków, ułożonych równo jeden przy drugim prostopadle do trasy toru przeszkód. Zadaniem dziecka jest przez nie przeskoczyć;
- kilka kół
narysowanych patykiem na piasku lub ziemi, jedno za drugim, w niewielkiej
odległości od siebie. Dziecko skacze obunóż z jednego koła do drugiego. Zamiast
z koła do koła dziecko może przeskakiwać przez szczebelki narysowanej patykiem
drabinki.
-
ogrodowe krzesło, duże wiaderko do zabaw w piaskownicy, duży kamień lub inny obiekt,
który należy obejść dookoła. Może to być zarówno jeden z etapów toru przeszkód,
jak i miejsce, które należy obejść, a następnie zawrócić – pokonać tor
przeszkód raz jeszcze - od końca do początku;
- kopczyk z szyszek, które należy wrzucić do położonego kawałek dalej tekturowego pudełka lub którymi należy celować w pień, rosnącego opodal drzewa. Świetnie sprawdzi się jako ostatnie z zadań;
- duża piłka i puste plastikowe butelki, spełniające role kręgli. Kolejny z pomysłów na zakończenie toru przeszkód.
Należy pokazać dziecku, w jak sposób trzeba pokonać tor przeszkód, a także przeprowadzić je przez niego, gdy pokonuje go po raz pierwszy, a następnie podpowiadać, gdy samodzielnie pokonuje wyznaczoną trasę (Idź prosto/ Przeskakuj z jednej strony skakanki na drugą/ Schyl się i przejdź pod sznurkiem itp.). Wędrowanie po torze przeszkód sprzyja kształtowaniu orientacji w przestrzeni oraz rozwijaniu sprawności ruchowej. Dziecko będzie ponadto usprawniało myślenie i rozwijało kreatywność, jeżeli zaangażujemy je w zaprojektowanie trasy do pokonania.