Już wiem

Artykuły

W jaki sposób wspomagać dzieci w rozwoju podczas spacerów i pobytu na świeżym powietrzu?

Zabawy słowne

a)Oprowadzanie kosmity

Wesoła zabawa, w której rodzic wciela się w rolę dopiero co przybyłego na Ziemię kosmity, a zadaniem dziecka jest oprowadzić go po okolicy. Wspaniale sprawdzi się zarówno podczas dłuższego pobytu w parku, na działce lub w ogrodzie, jak i podczas krótkiej drogi na pocztę lub do sklepu.

Odgrywający rolę kosmity rodzic powinien zadawać dziecku dużo pytań, udając, że wielu rzeczy nie zna i nie rozumie, gdyż na jego planecie wszystko wygląda zupełnie inaczej. Może, na przykład, być ciekaw, jak nazywają się mijane przez niego rośliny, zwierzęta czy sklepy. Może także nie wiedzieć, dlaczego na chodniku leżą liście, czemu małe dzieci siedzą w wózkach, po co na ulicy namalowano białe pasy albo co oznacza czerwone światło. Wcielające się w rolę eksperta dziecko, intensywnie ćwiczyć będzie umiejętność wypowiadania się. Uporządkuje także swoją wiedzę z różnych, zależnych od zadawanych pytań, dziedzin.

b)Zdrobnienia, przeciwieństwa, różne stopnie i rodzaje

Rodzic rozpoczyna zdanie, a zadaniem dziecka, jest je dokończyć – używając zdrobnienia. Przykłady:

- Ja mam dużego kota, ty masz małego…(kotka)

- Ja mam dużą piłkę, ty masz małą…(piłeczkę)

- Ja widzę duże drzewo, ty widzisz małe…(drzewko)

- Ja zjem dużą bułkę, ty zjesz małą…(bułeczkę)

W innej wersji tej zabawy zadaniem dziecka jest użyć przeciwieństwa.

- Jaś biega wolno a Małgosia…(szybko)

- Jaś ma włosy krótkie a Małgosia…(długie)

- Jaś ma czyste ręce a Małgosia…(brudne)

- Jaś śmieje się głośno a Małgosia…(cicho)

- Piesek Jasia jest mały a piesek Małgosi jest…(duży)

- Plecak Jasia jest ciężki a plecak Małgosi jest…(lekki)

Zabawa może polegać także na użyciu przymiotnika we właściwym rodzaju.

- Ogórek jest zielony, żabka też jest… (zielona)

- Chłopiec jest wesoły, dziewczynka też jest… (wesoła)

- Czekolada jest pyszna, tort też jest…(pyszny)

- Róża jest czerwona, usta też są… (czerwone)

- Nóż jest ostry, nożyczki też są…(ostre)

Bawić można się także w kończenie zdania przymiotnikiem w stopniu wyższym.

- Paweł jest szybki, ale Gaweł jest…(szybszy)

- Paweł jest wysoki, ale Gaweł jest…(wyższy)

- Paweł chrapie głośno, ale Gaweł…(głośniej)

- Paweł tańczy ładnie, ale Gaweł…(ładniej)

- Paweł gotuje dobrze, ale Gaweł…(lepiej)

Zabawy z tego rodzaju wzbogacają słownictwo oraz rozwijają umiejętność poprawnego wypowiadania się. Ich niewątpliwą zaletą jest także to, że można je zorganizować praktycznie wszędzie. Urozmaicą drogę do sklepu, piknik na kocu w ogrodzie, podróż samochodem czy dłużące się minuty w poczekalni u lekarza.

c)Wymień trzy…

Zabawę tę, podobnie jak opisaną wyżej, z łatwością można zorganizować w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, także podczas spacerów. Wspaniale wzbogaca ona słownictwo oraz rozwija płynność myślenia i umiejętność klasyfikowania.

Rodzic zachęca dziecko do wymienienia trzech obiektów, należących do wskazanej przez niego kategorii ( Wymień trzy zwierzęta / rzeczy, które można zjeść / zabawki / ubrania / rośliny itp.) Jeżeli dziecko nie radzi sobie z tak postawionym zadaniem, można nadać mu formę pytania ( Co można zjeść? Czym się można bawić? Co ubieramy?) Zabawa ta może wyglądać także w ten sposób, że rodzic rozpoczyna zdanie, a zadaniem dziecka jest je dokończyć, np.

- Mama przyniosła zakupy. Zaglądasz do torby, a tam: chlebek, masło, ser… I co jeszcze?

- Marysia idzie na spacer. Włożyła sweter, szalik…

- Mikołaj przyniósł grzecznym dzieciom zabawki: klocki, piłkę...

- Dzieci były w zoo. Widziały: słonia, żyrafę, fokę…

- Jaś ma różne kredki: czerwoną, zieloną, niebieską…

- Zosia jedzie nad jezioro. Będzie: pływała, zbierała muszelki….

- Tata będzie sprzątał mieszkanie. Przygotował: ścierkę, miskę z wodą…

Czym starsze dziecko i czym większa jest jego wiedza o świecie i możliwości poznawcze, tym węższą możemy podać kategorię (np. Wymień zwierzęta, które pływają, zwierzęta latające, czerwone owoce, słodkie jedzenie, zupy, kwiaty itp.) Starsze dzieci można także zachęcić do wymieniania większej ilości obiektów ( Wymień pięć…). Możemy również włączyć się do zabawy, wymieniając obiekty na przemian z dzieckiem ( Wymieńmy jak najwięcej…).

d)Prawdziwe – nieprawdziwe

Kolejna z zabaw, która urozmaici zarówno drogę do sklepu lub na pocztę, dłużące się minuty w poczekalni u lekarza, podróż samochodem, jak i błogie leniuchowanie w ogrodzie na kocu. Rodzic mówi jakieś zdanie, a zadaniem dziecka jest stwierdzić, czy jest ono zgodne z prawdą – powiedzieć tak lub nie.Czym bardziej absurdalne wypowiedzi pojawią się pośród tych prawdziwych, tym może być weselej. Można także zastępować wybrane wyrazy innymi, podobnie do nich brzmiącymi, mobilizując dziecko do uważnego słuchania i potęgując efekt humorystyczny. Tematykę i stopień trudności dostosować należy do możliwości i zainteresowań dziecka. Przykłady:

- W lesie można zbierać ryby.
- Jabłka rosną na drzewach.
- Zimą można zjeżdżać na kartach.
- Królik ma długie uszy.
- W daleką podróż można lecieć samochodzikiem.
- Goryl pieje: „kukuryku!”.
- Żeby powstał bałwan, potrzebne są trzy śniegowe kurki.
- Biedronki potrafią fruwać.
- Na śniadanie można zjeść półkę z masłem i pomidorem.
- Królik jest szybszy od ślimaka.
- Na sankach można zjeżdżać z kury.
- Słoń jest większy od żaby.
- Płotek może wskoczyć na kotka.
- Ptaki mają biurka.
-Piesek jest żółty i można budować z niego zamki.

Tak zorganizowana zabawa rozwija percepcję słuchową, koncentrację uwagi oraz utrwala i wzbogaca wiedzę o świecie. Jeżeli role zostaną odwrócone, dziecko ćwiczyć się będzie także w budowaniu słownych wypowiedzi.

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png