Już wiem

Artykuły

Jak efektywnie korzystać z programu "Już Wiem" w procesie rewalidacji?

Zachowanie w sytuacjach społecznych

Wielu rodziców ogranicza wyjścia z domu ze swoim dzieckiem do tych najbardziej koniecznych i nieodzownych: wyjazdów do szkoły, wizyt u lekarza, stomatologa, ewentualnie fryzjera. Najczęściej korzystamy z własnego środka lokomocji (to przecież takie wygodne) nawet, jeżeli mamy do przebycia zaledwie kilkaset metrów.Nie zdajemy sobie sprawy, jak poważny błąd popełniamy.

Zastanówmy się, w jaki sposób chcemy nauczyć swoje dziecko funkcjonowania w społeczeństwie? Jak chcemy wyrobić w nim podstawowe, życiowe umiejętności, niezbędne do normalnej egzystencji? Czy wyobrażamy sobie dorosłego człowieka, którynie potrafi bezpiecznie przejść przez ulicę? Który nie wie, co to jest bilet i do czego służy kasownik w autobusie?Osobę, która boi się przejeżdżających obok aut, a zmieniające się światło w sygnalizatorze wyzwala w niej atak paniki?Nie zamykajmy się z naszym dzieckiem w domu!

Wyjdźmy z malcem na plac zabaw – niechpozna rówieśników, pobawi się z nimi. Ze starszym dzieckiem pójdźmy na zakupy – to świetna okazja do rozwijania przeróżnych umiejętności. Czasem dajmy się skusić na wyprawę do kina, czy nawet teatru – dlanaszej pociechy będzie to naprawdę wielka frajda.

Nie łudźmy się, że zawsze będzie miło i przewidywalnie. Mogą zdarzyć się również niespodziewane, nieprzyjemne sytuacje. Potraktujmy je jak życiową lekcję, z której należy wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Ważne, aby określać jasne granice zachowań. Nasze dziecko powinno wiedzieć, co można, a czego nie wolno. Nie zasłaniajmy się jego niepełnosprawnością. Nie mówmy, że przecież i tak nie zrozumie, że za chwilę znów to zrobi, że i tak zapomni nasze słowa.

Tak więc maluchowi, który podczas zabawy w piaskownicy uderzył inne dziecko, mówimy stanowczo i dobitnie: "Nie wolno ci tego robić! Nie można bić dzieci!" (drapać, szczypać itp.). Dziecku, które popchnie, opluje (bo tak też się zdarza) drugą osobę, mówimy: "Nie wolno tak robić! Bardzo brzydko, źle się zachowałeś!"

Choć nie raz puszczą nam nerwy, pamiętajmy, żeby nie krzyczeć na dziecko. Starajmy się mówić spokojnie, a jednocześnie stanowczo. Niech wyraz naszej twarzy również świadczy o niezadowoleniu i dezaprobacie.

W kształtowaniu pozytywnych zachowań społecznych dziecka pomogą nam animacje z serwisu www.juzwiem.edu.pl. Wchodzimy w zakładkę "Świat wokół mnie" i uruchamiamy interesujące nas filmiki. Przedstawione w nich sceny dotyczą zachowań (właściwych lub nie), występujących m.in. na ulicy, w sklepie, restauracji, kinie, teatrze, na placu zabaw, w gabinecie lekarskim, u fryzjera oraz w domu. Zadaniem dziecka jest obejrzenie animacji, a następnie określenie, które z przedstawionych zachowań jest dobre, a które złe, czyli: jak należy się zachować w zaistniałych sytuacjach (dziecko dokonuje oceny poprzez kliknięcieodpowiedniej "buźki", znajdującej się po prawej stronie obrazka).

Wykorzystując animacje należy każdą z nich szczegółowo omówić – pokierować rozmową w taki sposób, aby dziecko opowiedziało nam, co przedstawia dany film. Jeżeli nie potrafi opowiedzieć samodzielnie, powinniśmy zadawać mu pytania naprowadzające, a w ostateczności sami wytłumaczyć przedstawione zachowania i dokonać ich oceny.

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png