Już wiem

Artykuły

Jak efektywnie korzystać z programu "Już Wiem" w procesie rewalidacji?

Pomoc w domowych pracach

Warto zaangażować dziecko w proste czynności domowe. Trzeba zachęcać je do odkładania na miejscezabawek, którymiwcześniej się bawiło, układania książeczek na półce, czy zbierania porozrzucanych po podłodze klocków.

Zajęciem, które lubi każde dziecko, jest towarzyszenie i "pomoc" mamie w kuchni podczas wykonywania przez nią różnych czynności. Dzieci uwielbiają przesypywać, mieszać (najczęściej przy pomocy rąk, a nie łyżki), przelewać, zagniatać... Należy zatem wykorzystać to upodobanie i wpleść je w proces rewalidacji.

Oczywiście żadna odpowiedzialna mama nie pozwoli kilkulatkowi kroić chleba czy gotować wody na herbatę. Możemy jednak poprosić dziecko, aby pomogło nam umyć warzywa na surówkę, czy nakryć do stołu; podczas przygotowywania kanapek może układać na kromkach chleba różne dodatki: sałatę, wędlinę, ser; gdy pieczemy ciasto, może nam podać mąkę, cukier czy inne składniki. Starsze dziecko możemy zaangażować do odmierzania porcji, a nawet ubijania mikserem (oczywiście przy naszej kontroli).

Ważna jest kolejność wykonywanych czynności. Pamiętajmy, żeby od najmłodszych lat wdrażać dziecku podstawowe zasady higieny. Uczmy je, że przed przygotowaniem posiłku zawsze należy umyć ręce. Przypominajmy mu o tym za każdym razem, kiedy poprosimyje opomoc w kuchni.

Pozwólmy czasem jemu zdecydować, z czego przygotujemy kanapki – zapytajmy je o to. Możemy również położyć na stole kilka produktów i pozwolić mu wybrać. Starszemu dziecku pozwólmy użyć noża (należy mu zwrócić uwagę, że jest to ostry przedmiot i można zrobić sobie krzywdę), żeby pokroiło w plasterki pomidora czy ogórek, posmarowało chleb masłem. Gdy mu się to uda, pochwalmy. Niech poczuje się docenione i ważne.

Po skończonym posiłku zaangażujmy pociechę do sprzątania. Może wykonywać różne czynności – od najprostszych, jak zbieranie zużytych serwetek czy sztućców ze stołu – po trudniejsze, jak np. znoszenie naczyń do zlewu czy nawet ich mycie. Jeżeli przy okazji stłucze się jakaś szklanka albo talerzyk, nie róbmy z tegoafery. Miejmy na uwadze wrażliwość naszego dziecka. Robiąc mu awanturę, możemy wywołać w nim lęk przed uczestniczeniem w obowiązkach domowych i w następstwie do wycofania się z nich.

Zareagujmy więc rozsądnie, starając się uspokoić dziecko i nadać zaistniałej sytuacji jak najmniejsze znaczenie. Przytulmy naszą pociechę i powiedzmy: "Nie denerwuj się,nic się nie stało." lub: "Nie bój się. Nie płacz. Każdemu to się może zdarzyć."I dalej: "Mama teraz pozbiera szkło. Popatrz. Będę to robić bardzo ostrożnie, żeby się nie skaleczyć." Można też dodać: "Bardzo ładnie mi dzisiaj pomagałeś. Pięknie posprzątałeś ze stołu po śniadaniu (obiedzie, kolacji). Jestem z ciebie bardzo dumna!"

Przy okazji pracy w gospodarstwie domowym dziecko może ćwiczyć różne umiejętności: liczenia, logicznego myślenia, zapamiętywania nazw, określania kolorów, przyporządkowywania przedmiotów pod względem wielkości, koloru.

Zdobyte wiadomości utrwalimy korzystając z portalu "Już wiem".Wejdźmy na stronę www.juzwiem.edu.pl, zalogujmy się i przejdźmy do zakładki "Matematyka". Włączmy tam trzecią w kolejności animację (dzieci siedzące przy stoliku) i powiedzmy dziecku, żeby wykonało usłyszane polecenie. W taki sam sposób należy postąpić w przypadku dwóch kolejnych obrazków.

Następnie warto włączyć obrazek, na którym znajdują się kolorowe filiżanki. Dziecko powinno wstawić brakujący element w taki sposób, aby powstał logiczny ciąg (jest to bardzo dobre ćwiczenie na spostrzegawczość – przy okazji można określać nazwy kolorów). Możemy włączyć również zabawę z bagietkami (zadaniem dziecka jest policzyć bułki, a następnie kliknąć torbę, w której jest ich więcej/mniej).

Proponujemy wejść także w zakładkę "Ćwiczenia językowe" i odnaleźć obrazki, przedstawiające produkty do zjedzenia. Dziecko może włączać je po kolei (najlepiej korzystając ze strzałek poniżej) i nazywać zamieszczone tam potrawy. Sprawdzimy w ten sposób, czy nasza pociecha zna potrawy i umie je rozpoznać na obrazkach.

Do omawianego tematu koniecznie należy wykorzystać animacje, przedstawiające dzieci spożywające posiłek w stołówce oraz znajdujące się poniżej, przedstawiające kuchnię, wyposażoną w całą gamę sprzętów (dziecko ma za zadanie odnaleźć na każdym z obrazków, a następnie "kliknąć" przedmiot, o którym mówi narrator).

Nasi partnerzy

baner_pediatra.png KTM.png biala_lodka.png